Wendy van Duivenvoorde
1974  

Docent maritieme archeologie aan de Flinders Univeristy te Adelaide, Zuid-Australië

Dr. Wendy van Duivenvoorde is gespecialiseerd in zeegeschiedenis en scheepsarcheologie. Haar onderzoek concentreert zich voornamelijk op de maritieme handel en scheepsbouw in het Middellandse Zeegebied en Noordwest-Europa. Zij begon haar archeologische opleiding in 1992 aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde op 8 augustus 2008 tot doctor in Antropologie aan Texas A&M University. Sinds 1995 heeft Wendy deelgenomen aan maritiem archeologische en geschiedkundige onderzoeksprojecten in Italië, Turkije, Spanje en Sri Lanka en begeleidde zes jaar lang de wetenschappelijke studie van het scheepswrak Uluburun uit de Late Bronstijd in Turkije (1330 v.Chr.). Nadat Wendy haar doctoraal in Mediterrane Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam had afgerond, ging ze naar de Verenigde Staten om haar studie voort te zetten aan Texas A&M University. Hier studeerde Wendy scheepsarcheologie met financiële ondersteuning van Fulbright, het Nuffic Talenten Programma en een Marion C. Cook fellowship. Haar promotieonderzoek naar de bouwmethoden van Nederlandse ontdekkingsschepen en Oost-Indiëvaarders uit de laat-zestiende en vroeg-zeventiende eeuw, is hoofdzakelijk gebaseerd op een interdisciplinair historisch en archeologisch onderzoek. Het archeologisch onderzoek concentreert zich voornamelijk op de overblijfselen van de vroeg-zeventiende eeuwse Oost-Indiëvaarders Batavia (1629) en Vergulde Draak (1656); beide te vinden in de Shipwreck Galleries van de Western Australisch Museum. Alleen al voor haar onderzoek naar de scheepsresten van Batavia, kreeg Wendy tot op heden meer dan 20 toelagen en beurzen. Wendy is ook een specialist in scheepsverbindingen en ankers uit de Griekse en Romeinse tijd. Voor dit specialisme heeft zij het archeologisch materiaal bestudeerd van twee Mediterrane koopvaardijschepen uit de Klassieke Oudheid; de scheepswrakken van Tektaş Burnu (± 440–425 v.Chr.) en van Kyrenia (3e eeuw v.Chr.). Ook voor deze studies, heeft Wendy sinds 2002 talloze reisbeurzen gekregen om het materiaal van beide schepen te kunnen bestuderen en onderzoeksresultaten te publiceren.


BOEKEN

Dutch East India Company Shipbuilding: The Archaeological Study of Batavia and Other Seventeenth-Century VOC Ships  
Eight months into its maiden voyage to the Indies, the Dutch East India Company’s Batavia sank on June 4, 1629 on Morning Reef in the Houtman Abrolhos off the western coast of Australia.

Ga naar uitgebreide informatie over dit boek

ARTIKELEN

Response: The discovery of New Zealand’s oldest shipwreck.
publicatie: Journal of Archaeological Science
jaar: 2014
46:191–194. On line: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030544031400096X
The 5th-century B.C. Shipwreck at Tektaş Burnu, Turkey: Evidence for the ship’s hull from nail concretions.
publicatie: International Journal of Nautical Archaeology
jaar: 2014
43.1: 10–26. On-line: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1095-9270.12035/abstract
The Sea, Inland: Aboriginal rock art depictions of boats from the western Pilbara.
publicatie: The Great Circle
jaar: 2013
Written together with A. Paterson, 34.2: 28–52.
Hoaxes and Folklore: Inscriptions associated with the Vergulde Draak (1656) and Zuiddorp (1712) shipwrecking events.
publicatie: Australian Archaeology 77
jaar: 2013
Written together with M. Polzer and P. Downes, 52–65. On-line: http://www.australianarchaeology.com/journal/hoaxes-and-folklore-inscriptions-associated-with-the-vergulde-draak-1656-and-zuiddorp-1712-shipwrecking-events/
The Zuiddorp Lead Ingots: A report on their provenance and manufacture.
publicatie: International Journal of Nautical Archaeology
jaar: 2013
Written together with J. Stedman, K. Billström, Z.A. Stos-Gale and M. McCarthy, 42.1:150–166. On-line: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1095-9270.2012.00362.x/abstract
Perspectives from Historical Archaeology and ACUA Proceedings: Maritime archaeology. Columbus, OH: Society for Historical Archaeology.
publicatie: Journal Historical Archaeology of The Society of Historical Archaeology (SHA)
jaar: 2013
Written together with B. Ford, no. 15. 501 pages, ISBN: 978-1-939531-05-6. On-line: http://www.lulu.com/shop/sha/perspectives-from-historical-archaeology-and-acua-proceedings-maritime-archaeology/ebook/product-21297731.html
The Great Ocean Liners: RMS Orizaba (1905) and TSS Pericles (1910)
publicatie: Shipwrecks of Australia’s West Coast, M. McCarthy (ed.)
jaar: 2012
pp. 201–209. Welshpool: Western Australian Museum. ISBN: 9781920843762.
Four-Masted Ships: Oceanic Road Trains? Mayhill (1895), Ville de Rouen (1901), Alex T. Brown (1917).
publicatie: Shipwrecks of Australia’s West Coast, M. McCarthy (ed.)
jaar: 2012
Written together with M. McCarthy, pp. 198–201. Welshpool: Western Australian Museum. ISBN: 9781920843762.
Iron Sailing Ships: Raw Power and Cargo Capacity? Ben Ledi (1879), Benan (1888), Ulidia (1893), City of York (1899) and Crown of England (1912).
publicatie: Shipwrecks of Australia’s West Coast, M. McCarthy (ed.)
jaar: 2012
Written together with M. McCarthy, pp. 194–197. Welshpool: Western Australian Museum. ISBN: 9781920843762.
Hamelin Bay: World Trade Centre for Karri and Jarrah Hardwoods? Wrecks and Strandings: Agincourt (1882), Chaudiere (1883), Greyhound (1884), Aristide (1889), Omeo (1895), Anna Maria Schwalbe (1897), Arcadia (1900), Nor’wester (1900), Lövspring (1900), Katinka (1900), Else (1900), Toba (1943).
publicatie: Shipwrecks of Australia’s West Coast, M. McCarthy (ed.)
jaar: 2012
Written together with M. McAllister, pp. 184–189. Welshpool: Western Australian Museum. ISBN: 9781920843762.
Gudrun (1901): Cape Peron, Shark Bay.
publicatie: Shipwrecks of Australia’s West Coast, M. McCarthy (ed.)
jaar: 2012
pp. 172–175. Welshpool: Western Australian Museum. ISBN: 9781920843762.
The Anchor of the 3rd-Century-BC Ship from Kyrenia, Cyprus: A one-armed wooden anchor with a lead-filled stock.
publicatie: International Journal of Nautical Archaeology
jaar: 2012
41.2:397–407. On-line: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1095-9270.2012.00350.x/abstract
More than Just Bits of Hull: Expensive Oak, Laminate Construction, and Goat Hair: New Insights on Batavia’s Archaeological Hull Remains.
publicatie: Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 28.2
jaar: 2009
pag. 59–68 and 72–73. Zie: http://www.aksant.nl/boeken/boek_814.asp.
Report on the 2007 Western Australian Museum, Department of Maritime Archaeology, Batavia Survivor Camps Area, National Heritage Listing Archaeological Fieldwork. Met C. Souter (ed.), R. Anderson, A. Paterson, and T. Campbell.
publicatie: Department of Maritime Archaeology, Report no. 224. Fremantle: Western Australian Museum
jaar: 2007

Das Institute for Nautical Archaeology in der Türkei. Met Cemal Pulak. In C. Börker (ed.), Proceedings of In Poseidons Reich X Conference: Underwater Archaeology in University Research and Teaching, Berlin 2005.
publicatie: Skyllis 6
jaar: 2007
page 129-40
Nautische Archäologie an der Texas A&M University aus der Sicht einer Studentin. In C. Börker (ed.), Proceedings of In Poseidons Reich X Conference: Underwater Archaeology in University Research and Teaching, Berlin 2005.
publicatie: Skyllis 6
jaar: 2007
page 16-20
News and Notes: Center for Maritime Archaeology and Conservation Lecture Series
publicatie: INA Quarterly 33.3
jaar: 2006
page 27
Just Released. Ships' Fastenings: from Sewn Boat to Steamship by Michael McCarthy
publicatie: INA Quarterly 33.3
jaar: 2006
page 24-25
Dutch Ministry of Finance Violates Agreement on Submerged Cultural Heritage
publicatie: INA Quarterly
jaar: 2006
page 15-16
Capturing Curves and Timber with a Laser Scanner: Digital Imaging of Batavia
publicatie: INA Quarterly 32.3
jaar: 2005
page 3-6
Doppelte Standards: Zweifache Beplankung im niederländischen Schiffsbau des späten 16. und frühen 17. JahrhundertsDoppelte Standards: Zweifache Beplankung im niederländischen Schiffsbau des späten 16. und frühen 17. Jahrhunderts
publicatie: Skyllis 5.2
jaar: 2005
page 112-22