Arne Zuidhoek

Het leken wel jachten

isbn: 90-59941-61-6
uitgever: Aprilis Uitgevers, Zaltbommel  
jaartal: 2006
druk:  
 
144 pag., hardcover, € 19,50. Deel II en III zijn ook uit.
www.aprilisuitgevers.nl

Ruim anderhalve eeuw al worden schepen door machines voortbewogen. Met revolutionaire gevolgen voor het scheepsuiterlijk: van stoomsleper tot 100.000-tons cruiseschip voor vakantiereizen.

In die ruim anderhalve eeuw springt de periode van 1945 tot omstreeks 1970 eruit.

Een combinatie van factoren liet in die jaren de anders zo stijlloze, anonieme vrachtvaarders uitgroeien tot de mooiste schepen die de (inter-)nationale koopvaardijvloot heeft gekend. 



recensie

bol.com: Anoniem, Uithoorn

Het leken wel jachten, deel I en II Wat de schrijver zo mooi verwoord in de inleiding (Deel I) met een vraag: ‘Zulke monumenten van architectonische pracht worden na gebruik gesloopt, waar landgebouwen eeuwenlang mogen bestaan. Is er geen wet die het vernietigen van kunstwerken verbiedt?’ Zo probeert hij vervolgens in zijn uitgebreide voorwoord aan te geven dat ondanks het feit dat er zich geen professionele vormgevers bevonden onder de medewerkers van scheepsarchitectenbureaus of werven, deze techneuten kennelijk toch over artistieke gaven beschikten en ook mochten gebruiken voor opdrachtgevers die dit konden waarderen. Dit beslaat dan wel de periode van 1945 tot 1970 zoals op de kaft van beide boeken wordt vermeld. Na deze tijd is volgens de schrijver veel moois verloren gegaan in de ‘razende drang naar efficiëntie en massaliteit’. Wat o.a. resulteerde in bijvoorbeeld het eerste Nederlandse volcontainerschip, ms Abel Tasman. Het type dat 40 jaar later nog steeds dezelfde ‘langgerekte rechthoek is met de schoorsteenkast erbovenop’. Kunst in de scheepsbouw, ‘het leken wel jachten’, deze periode zal voor de schrijver als kunstenaar een grote bron van inspiratie geweest zijn. Ook deze 2 boeken zijn weer rijkelijk voorzien van prachtige illustraties van zijn hand, meest in aquarel. Maar ook de vele foto’s (in kleur zowel als zwart/wit) verschaffen veel kijkplezier voor de schepenliefhebber. De indeling in beide boeken bestaat uit een korte inleiding, gevolgd door een voorwoord waarin de geschiedenis van de gemoderniseerde scheepsbouw in Nederland ruim aan bod komt waarbij het onderscheid gemaakt wordt in de schepen afkomstig van Zuid-Hollandse scheepswerven (Deel I) en die van de Noord-Hollandse (Deel II). Daarna wordt een groot aantal schepen gedetailleerd besproken. En niet alleen de vrachtschepen maar ook de in Nederland gebouwde passagiers- en eerste cruiseschepen, al zijn deze gering in aantal. Hier stuit je dan ineens op de geschiedenis van je eerste schip als vierde stuurman, kompleet met prachtige foto en wat er gebeurde na die reis. Na een jaar verkocht naar Saoedi-Arabië: Saudi Al Gaseem, en nog een jaar later in 1984 gesloopt te Kaohsiung, Taiwan! Aan de hand van het schepenregister achterin is snel te overzien welke schepen besproken worden. Kortom een echte aanrader en prachtige fotoboeken.

Terug naar overzicht boeken van deze schrijver